volym ett av melbourne

i dag kom vi tillbaka hem igen. efter att vi spenderat en vecka i melbourne. det är min andra lediga vecka jag har haft det här året. känns sjukt när man ser det så. kändes som vi behövde det. det är betydligt enklare att flyga inrikes här i australien. vilket jag verkligen uppskattar! men nu jag har nästan 800 bilder från resan att ladda över och jag kan jag inte riktigt dela med mig av allt. tror inte allt skulle vara kul för er att se ens... i alla fall inte på en & samma gång. men då vi gjorde två utflykter så delar jag upp dem två i egna rampljus. melbourne som stad, pratar folk om som mer "europeiskt" stad än sydney. och ja, det får jag hålla med om. men jag skulle snarare dra det till en blandning av san francisco spåvagnar och kyla, englands arkitektur och lite nonchalanta bemötande samt vissa kvarter som jag inbillar mig hur paris gator kan se ut. folk kände dessutom lite mer strikta i sin vardag även om tempot var betydligt lugnare. (kanske inte nattlivet dock... victoria har inga lockouts som new south wales har. så festa kunde de!) kanske så det är? att man måste leva ut någon gång. leva på riktigt. 

veckan har gått otroligt fort även om det känns som vi hunnit med så himla mycket & precis de vi ville se & uppleva. ni som sa att man klarar melbourne på tre dagar, förstår ni hur mycket ni missa? eller så kasta ni er runt mellan gatorna... men vi han med att besöka alla möjliga choklad caféer, gå i botanic garden, gå på museeum, besöka australiens största marknad, åka på en dags utflykt till great ocean road & en till phillips island, leva ut i nattlivet dimma två nätter & framför allt, andas, samla nya krafter, njuta & vara tacksam för allt vi får uppleva. 

kära underbara melbourne, du var en fantastisk stad att turista i. jag hoppas vi får ett återseende snart igen...

speakless, hur kan man ha så otroligt stora vackra parker i en sån stor stad? men det märks att melbourne är kallare än sydney. här var vintern verkligen ett faktum. även om vintern här är som våran vår fast med färg på löven...

city circle, fantastisk grej. gratis i innerstan med miky-card. & att det känns som tiden har stått stilla när man ser spårvagnar. för mig känns det i alla fall så. spårvagn har aldrig varit ett alternativ där jag levt...

& byggnaderna!! herre. min. gud. pampigt. stor, utsmyckat, färgglatt & en sån konstrat mot mycket av det jag sett tidigare. bilderna ger inte sin rättvisa alls... men vi bodde mitt i smeten, precis vid flinder street station (bild ovan) på flinder street, united hostel. ja ni läste rätt. hostel. min totalt andra vecka jag spenderat på hostel här. men oj vad mycket bättre upplevelse jag hade den här gången än när vi kom hit. kanske har jag blivit mindre petig? haha nja. det här stället var så fräsht för att vara hostel. nyrenoverat & bra service. fem av fem. men hade jag rest på högsäsong hade jag nog gnällt över att det saknades större gemensamma yttor. 

god mat, god fika, goda drinkar. & vad vi unnade oss det. - för att vi förtjänade de. vi fikade bland annat lindt's café. ni läste väll om vad som hände på lindt i sydney? 

har ni någon gång i livet vägarna förbi melbourne. lova mig att ni tittar in på queen victoria market. de har allt. allt. & här står de 7 dagar i veckan året om... med både kött, fisk, frukt, grönsaker, turist grejer & sovini grejer & en massa guldkorn för den inbitna melbourne-bon´. 
& det här att jag har en ex-pojkvän som tjatade på mig att "skate is the shit in aussie". jag tror honom nu. i melbourne är det en timme ut till vattnet för alla surfare, så skateboarden är de flestas bästis här... även hela underground världen med gator & kvater med graffiti & streetart finner du också här. & de får mig att känna mig som hemma, något tryggt. hur konstigt det än låter...

jag har haft en stor känsla av ovetande om hemkomst till sverige som gnaggit på mig i bakhuvudet den här veckan. hur blir det? hur kommer det kännas? kommer jag sakna australien så mycket att jag går av sen? & framför allt, hur mycket lipsil kommer jag vara när jag får krama om mina vänner & familj igen? får hålla tummarna på att jag inte kramar i sönder er alla. (även om ni lär få förbreda er på det ändå...) det är väll när man får tid till tänka, analysera & överreflektera som allt springer rundor i huvudet på en. lite så är det för mig i alla fall. hemresan är ju konstigt nog ganska "nära". två & en halv månad...

så ha tålamod så ska ni få ta del av lite utflytker så fort jag fått bilderna redo. fram tills dess får ni ha det kanon. hoppas ni gillade min sammanfattning av melbourne som stad. kram på er! 


» Jasmine

Åh vilka härliga bilder :)

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: